Linus Fremin

Under de senaste dagarna har jag skaffat en ny bästis. Han heter Spotify, och är bäst i hela världen. Tycker synd om alla icke-skandinavier som inte ens vet att han existerar. Men, som de säger - det man inte vet lider man inte av. Fast det tror jag inte på. Innan teven kom satt säkert alla och rulla tummarna och fnös irriterat till varandra och sa var femte minut "när kommer den där jävla teven?". Hello, captain Obvious.

Sitter och lyssnar på min "världens bästa låtar"-spellista om och om igen. Den består utav tre låtar, de tre låtar som hittills är de enda som har kvalificerat sig som en världens-bästa-låt-låt. Dessa tre låtar är Band Aid - Do they know it's Christmas?, The Ark - It takes a fool to remain sane och Kent - Vals för satan (din vän pessimisten). De låtarna passar bra. På något konstigt vis. Samtidigt läser jag varenda ord som någonsin skrivits i en blogg som jag upptäckte idag. Kan vara något av det bästa jag någonsin läst. Geniet som skriver heter tydligen Linus Fremin.

Herregud, vilken käftsmäll jag fick efter att ha läst två eller tre inlägg. Såg hans bild och tänkte att han var en förvuxen, bitter WoW-unge som har lagt labbarna på en ordbok. Det stämde ju inte direkt, kan jag ju påstå. Läs bara. Linus Fremins blogg är min officiella bibel, från och med nu. Precis som Joakim Bergs texter.

Sverige, Sverige, älskade vän. En tiger som skäms. Jag vet hur det känns när allvaret har blivit ett skämt, när tystnaden skräms. Vad är det som hänt? Välkommen, välkommen hit, vem du än är, var du än är. Duka din veranda till fest för en långväga gäst. I landet lagom är bäst. Vi skålar för en midsommar till. Färsk potatis och sill, som om tiden stått still. Välkommen, välkommen hit, vem du än är, var du än är. Regnet slåt mot rutorna nu, men natten är ljus i ett land utan ljud. Och glasen glittrar tyst på vårt bord, lika tomma som ord. Visst är kärleken stor? Välkommen, välkommen hit, vem du än är, var du än är.

På tal om genier.. här är några av mina favoritgenier;


Joakim Berg, sångare, frontfigur och låtskrivare i Kent


Linus Fremin


Astrid Lindgren


J.K. Rowling


Johnny Depp


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0