utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö

Pippi, Annika och Tommy är skeppsbrutna.
Annika: Tänk om vi aldrig kan komma hem!
Pippi: Tja, vi får väl kasta ut en flaskpost.
Tommy: Flaskpost?
Pippi: Fy Fabian en sån sjörövare, vet inte vad flaskpost är!
Tommy: Vad ska jag skriva?
Pippi: Skriv såhär; "utan snus i två dagar, försmäktar vi på denna ö".
Tommy: Så kan jag väl inte skriva, det är ju inte sant! Inte kan jag skriva utan snus.
Pippi: Inte det? Har du nåt snus?
Tommy: Nää.
Pippi: Har Annika nåt snus?
Tommy: Nej, det förstås.
Pippi: Har jag nåt snus då?
Tommy: Nä, det kan hända, men vi använder ju inget snus.
Pippi: Det är ju det jag sagt hela tiden att du ska skriva; "utan snus i två dagar".
Tommy: Men om vi skriver så så tror ju folk att vi använder snus.
Pippi: Hörrö, Tommy, svara mig på en sak. Vilka mänskor är det som oftast är utan snus, dem som använder snus, eller dem som inte använder snus?
Tommy: Dem som inte använder snus förstås.
Pippi: Vad bråkar du för då? Skriv som jag säger. Utan snus i två dagar försmäktar vi på denna ö.

Inte konstigt att man blev som man blev, om man växer upp med Pippi Långstrump. Inger Nilsson måste ju ha vart världens ballaste unge!

Var i skolan idag. Såklart. Vaknade en halvtimma innan bussen gick. Hann! Kom till skolan, svettades ihjäl medans alla andra frös som afrikaner på Island. Alla trodde säkert att det är för att jag är van vid isbjörnsklimatet hemma i eskimå-Sverige.

Hade sång första lektionen. Övade på Moon River, lyssnade på Tommy Körberg (de andra i klassen tyckte inte att han var vacker), lyssnade på The Cure och lite kyrkmusik i en salig blandning. Sen hade jag spanska. Spanskalektionerna är alltid lite roliga, eftersom att min spanskalärare, mr Kent, brukar glömma att jag är svensk och prata massa jibberisch om Europa. Idag sa han t ex att vi bara använder 24-timmarsgrejen (kl 14.00 istället för klockan två pm) i formella sammanhang, typ som på radio och i nyheterna. Men då minsann, så sa jag åt han att vi använder det i vardagsspråket! En annan sak han har sagt, är att de flesta i Skandinavien är analfabeter. Eh. (Analfabeter är såna som inte kan läsa och skriva.)
Fick också höra av en tjej i min skola att hon bodde i Sydafrika tills hon var nio år, och där hade hon många svenska kompisar. Jag undrade varför det var så många svenskar i Sydafrika. Hon sa för att det språket dem pratar där (afrikaans) är så likt svenska. Eh.

Nu tänkte jag kolla på mitt kvällsliga Astrid Lindgren-avsnitt (hehe. Jag har det som tradition att kolla på ett avsnitt ur en Astrid Lindgren-film varje kväll. Nu rullar jag Pippi Långstrump på rymmen), och hoppa i lusasken och läsa Harry Potteeeer. Godnatt!

(Alltså, visst att min dator fungerar och allt nu så jag kan egentligen lägga upp bilder härifrån, men först måste jag rensa i Canadamappen, för just nu är det bara massa bilder på typ fötter och ljusfläckar och en och en annan näsa. Så länge kan vi stirra på Ronja och Birk, yeeehaaaw!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0