my Huckleberry friend, moon river and me

Drunknat? Åh nej! Det är lika omöjligt för mig att sjunka som för en kamel att trä på en synål. Jag flyter på fläsket! - Pippi Långstrump


Willkommen als das garage!
Nu sitter jag här och väntar på att få veta om jag måste åka hem till Schweden om en månad, eller om jag får stanna längre.. Maria och Emanuel sitter nämligen i köket och diskuterar dinero och casas i köket med en gubbe och en gumma som vill köpa deras hus.

Vilket såklart sätter mig i en smått knepig situation. (<---Prussiluskanspråk)

Idag var jag änyväjs på svenska skolan i Scandinavian Centre! Jag ska komma dit på torsdag och jobba. Jag ska alltså vara fröken till tre handfulla händer med förskolebarn, och lära dem svenska. Sen så ska jag förhoppningsvis också jobba med att lära vuxna svenska också. Och jag ska vara med i Luciatåget i år!!!!!! Om jag fortfarande är här då.

På måndag ska jag göra något som skulle skrämma det mest skrämmande träsktroll av träsktroll iväg; jag ska sjunga inför 30 pers! Jag ska sjunga Moon River ur Breakfast at Tiffany's och Sakura, en japansk folkvisa, som jag absolut inte kan (såklart, vem kan 500 år gamla japanska folkvisor? Inte jag i alla fall, och säkert inte din gamla moster heller). Ser verkligen fram emot det här, hrrrm.. När det kommer till Moon River, så är det meningen att vi ska sjunga den så som läraren, Mrs Sluyter, har lärt oss. Men det kommer man ju inte ihåg. Så jag kör på Audrey Hepburn's version istället. Bra så.

Jag ska också under nästa vecka intervjua fyra personer från min skola. Jag har fått en uppgift i journalism från min skola i Sverige, att skriva en artikel om Vancouver. I artikeln ska det finnas minst en intervju med folk som bor i Vancouver. Så nu har jag fyra personer från min skola att intervjua; Lisa, Madison, Glenn och Josh. Ska bli kul faktiskt. Glenn sa att han inte ska ge mig någon felaktig information (eh), typ som att alla som bor i Vancouver är vampyrer och de rider på isbjörnar till skolan.. Bortsett från vampyrdelen så har han ju prickat in svenskarna på pricken!

Idag fick jag också veta att jag har spanskaprov imorgon, vilket resten av klassen vetat hela veckan. Bra där, Geslian (Geslian = internskämt) (om Nora läser min blogg) (annars vore det ju totally wasted)! Men det går säkert jättebra! Jag får säkert alla rätt och en guldstjärna i kanten, och så säger läraren, Mr Kent, säkert att "det här är du så bra på, Rebecka, att du behöver inte komma på mina lektioner längre! Du utklassar mig totalt! Du spelar i en annan liga!".

Åh, juste! Vet ni vad? Min spanskalärare tror att jag är proffs på bilar bara för att jag är svensk! Som ni vet så har min spanskalärare kläckt ur sig något om svenskar varje lektion sen jag började här. Idag så skulle Hailey, en tjej i klassen, säga "volver". Det hade hon liiiite problem med (hon är canadensare, dööhh, vilken nordamerikan som helst kan inte uttala ett annat språk än engelska), och sa istället "volvo". Då såg mr Kent sin chans, och hoppade på mig och sa "Volvo is a Swedish car, eh, Rebecka?". Jag ba "eh.. yes!". Sen så satt jag och tänkte på något matematiskt problem som jag alltid gör när jag dagdrömmer (jag satt och smyg-garvade åt Jordan som garvade åt något annat. Jag har bara problem med folk som garvar, för jag börjar alltid asgarva om folk garvar. Sjukt smittsamt = jag har typ världens sämsta immunförsvar) så helt plötsligt så hör jag mr Kent säga "SAAB is what, Rebecka?". Jag ba, till mig själv, "tänk, tänk, tänk" och slog mig i huvudet som en annan Nalle Puh. Och så kom jag på det! "A car?" sa jag lite osäkert. Mr Kent sa "that's from..?" Och jag höll på att säga Tyskland, sen Japan, och sen så kom jag på varför han hade frågat mig, och sa "Sweden, perhaps?". Vad tror han liksom, att jag kan varenda litet bilmärke som är från Sverige, och som dessutom inte ens är svenskt längre?

Han frågade mig också idag om jag har sett nån kändis. Mitt i lektionen, så ba "Rebecka, have you seen a famous person?". Då garvade jag, för det var så oväntat. Och så sa jag "I saw Danny once", ahahaha. Ni vet, Idol-Danny. Vet ju inte dem ett jota om. Så jag ändrade mig snabbt och sa "Eh, I mean, I met Zach Braff in London and got his autograph!" och dem ba "........ who?". Dem är tydligen lite oallmänbildade i det här landet (no shit, det blir lätt så när man är granne med dem där nere). Så då sa jag "I met the ABBA-people" för enkelhetens skull. Inte för att jag har gjort det, men då skulle jag i alla fall slippa säga någon weird svensk B-kändis som typ Johan Palm, för då skulle mr Kent sitta i en kvart och säga "what?" tjugohundra gånger för att han inte fattar vad jag säger. Det kanske inte var så gött att säga ABBA-folket dock, för då frågade han massa detaljer, haha. Vem var det, var det Benny, varför träffade du honom, träffar man dem ofta om man bor i Stockholm, ser alla ut som Agneta Fältskog i Sverige, bla bla bla.

Jaja. Nu ska jag kolla på Pippi Långstrump, för jag behöver inte göra nåååågonting alls ikväll! Fick inga läxor alls idag, första dagen på hundra miljoner år (=en vecka), behövde inte städa mitt rum för att det skulle vara visning nästa dag.. Visst att jag har prov imorn. Men, carpe diem! (Nu tänkte jag att jag skulle skriva "jag tar dagen som det kommer" på nåt katchigt språk som typ latin eller franska eller whatever, men så kom jag på att carpe diem betyder fånga dagen. Men då kom jag på att jag inte kan säga "jag tar dagen som den kommer" på latin eller franska, så jag låtsas som att carpe diem betyder "jag tar dagen som den kommer". K? Gott.)

Godnatt!

Tänkte här lägga in videon till Moon River, men det funkar inte just nu. Försöker om en stund igen, annars lägger jag upp imorgon! 

                                                                 
                                                                    Audrey Hepburn

PP31117Audrey-Hepburn-Posters.jpg Audrey Hepburn image by Chloe_Victoria_Blackman


Kommentarer
Postat av: Helene

HAHAHHAHAHAHAHAHHHAHAHHAHAHAHHAHAH asså ja garvar fan ihjäl mig varenda jävla gång ja läser bloggen! :D

2010-09-17 @ 11:45:52
Postat av: Anonym

jag vet, pippi ar sa rolig :D varfor har jag justin bieber reklam pa min blogg

2010-09-17 @ 18:08:19
Postat av: Helene

för han e fin

2010-09-18 @ 09:16:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0