juni, juli, augusti. vindarna är varma då.

Flicknamn;

Astrid
Madicken
Marion
Ronja
Freja
Sigrid
Britta
Stella
Maj
Stephanie
Elsa
Ingrid
Majken
Svea
Torunn
Ariel
Marjorie
Diana
Amelia
Lovis
Erin


Pojknamn;

Aaron
Benjamin
Birk
Jack
Joakim
Robin
John
Karl
Ian
Arvid
Tor
Wilhelm
Per
Harry
Loke
Ludvig
Erik
Ruben
Jonathan

Jag älskar att skriva namnlistor, det är nån sorts besatthet jag har haft hela livet typ. Har alltid haft ett, två eller tre favoritnamn, som jag byter typ en gång varannan vecka eller något sånt. Kommer ihåg när jag gick i ettan då Beda var mitt favoritnamn. På den tiden tyckte jag om svenska namn, men som var ovanliga. Typ Beda, Belinda och Kajsa. Sen gick jag över till amerikanska namn, som höll i tills för typ en månad sen. Till exempel; Abigail, Joh'Vonnie, Janet, Bridget, osv. De namnen tycker jag fortfarande är jättefina, men de är inte originella. Om det är något som originellt, så är det att heta Malin Larsson. Jag är så glad att jag i alla fall har skandinaviska mellannamn. Alma och Lise är inte direkt som att heta Chang i Kina, och Smith i Storbritannien. Rebecka Bohlin är inte det mest vanliga namn heller, här i Canada är det många som reagerar på stavningen av Rebecka. Men det är inte som att de frågar var jag är ifrån så fort de ser mitt namn. Jag vill att man ska se att jag kommer från Sverige. Nu kanske inte alla tänker att Alma och Lise är svenska, de är inte som Inga from Sweden, men de fattar ändå att man inte är nordamerikan som alla andra.

Nu tycker jag att fornnordiska, medeltida och skandinaviska namn som inte förekommer alls utanför Skandinavien är finast. Exempel på fornnordiskt namn från listan jag har ovan är Freja, Arvid och Loke. Exempel på medeltida är Marjorie, Marion och Amelia. Svenska namn som inte förekommer utanför Skandinavien är Astrid, Svea, Joakim, Tor och Per. Gud, vilka fula namn jag egentligen har i den här listan. Majken och Per (hoppas ingen som läser min blogg heter Majken eller Per. Somehow I doubt it)! Aldrig i mitt långa liv hade jag för en månad trott att de två namnen skulle ligga på min lista över favoritnamn. Hahahaha. Majken och Per. Bisarrt. Men sant.

De tre namnen som är skrivna med tjocka bokstäver är mina tre absoluta favoritnamn på flickor och pojkar. Astrid, Madicken och Marion på flickor. Aaron, Benjamin och Birk på pojkar. Astrid och Marion är två namn jag har hållit fast vid ett ganska långt tag nu. Madicken la jag till idag. Benjamin har alltid varit ett av mina favoritnamn, ända sen jag var liten. I början var det nog mest för att Benjamin har namnsdag på min födelsedag. Aaron har jag alltid tyckt är fint, men det blev en favorit för ett tag sen. Namnet Birk blev min absoluta favorit när jag läste Ronja Rövardotter för några månader sen. Därifrån har jag fått namnen Birk, Ronja och Lovis. Astrid Lindgren-namn är bra inspiration till skandinaviska namn. Det är också kungliga namn, så som Margareta, Gustaf och Hedvig.

Jag drar dock en gräns vid skandinaviska namn. Inget av dem innehåller Å, Ä eller Ö. Inte heller dubbelnamn som Bengt-Gösta (sorry om du läser min blogg, Bengt-Gösta). Gottfrid, Gunlög, Gorm eller Skrymft kommer nog inte heller komma på tal.

Jag älskar att ha släktnamn också. Släktnamn som jag har bestämt att jag ska ha är någon form utav Lise, efter min gammelmormor som heter Inge-Lise. Min mormor fick namnet Lis som mellannamn efter Lise, sen fick jag Lise, och min syster Elise. Måste bara komma på en ny form av det, eller börja om på Lis. Ingrid vill jag också ha som mellannamn, och det kan ju vara en form utav Inge. Sen vill jag också ha Birgit efter min mormor, Susanne efter min mamma, och Helene efter min syster. I och för sig så är alla de fyra namnen, (Lis, Birgit, Susanne och Helene) på min lista över favoritnamn för att jag tycker att de är fina. Men mest för att de är släktnamn. Och så på pojkar vill jag ha Torsten efter min morfar (kan det bli mer svenskt, förresten?) och Johnny efter min brorsa. Fast Johnny låter inte som ett mellannamn, men whatever. Jag tror att jag måste ha minst 27 ungar.

Förresten. Jag har fyra kusiner totalt. När jag var liten så var mina tre favoritnamn på pojkar Ludvig, Alexander och Theo. Jag får då två tvillingkusiner på min morbror Michael och moster Caroles sida. Vad döper de dem till? Jo, Ludvig och Alexander såklart. Sen så får jag en till kusin, på min morbror David och moster Susannes sida. Vad döper de han till? Theo. What are the odds?!

Vet ni vad min syrras ungar ska heta? Wåge och George. Hihihihi. Vilka är era favoritnamn? Jag älskar namn, (cp, jag vet), så snälla skriiiiiv! Seriöst.


Kommentarer
Postat av: Carole

OM du skulle få fler kusiner från oss (gud förbjude att detta sker!!) så skulle det bli:



Tjej: Myra, Nike eller Vilda



Kille: Sixten, Vincent, eller Viggo



Andra namn jag gillar är Ingrid och Sonja.

2010-09-19 @ 16:17:42
Postat av: Helene

Asso Carole..Sixten? Stackars unge x/

Nejmen, mina ska inte alls heta Wåge och George. Ja har inte bestämt förnamn än, kanske Tyra eller Tindra, men om ja får tre flickor ska dom ha Rebecka, Susanne och Birgit som mellannamn. Sådeså. Och på pojkar gillar ja Jonathan, Benjamin, Jack och nånting som jag inte kommer ihåg. Och så ska jag gifta mig DiCaprio så att dom heter det i efternamn allihopa :D

2010-09-19 @ 22:36:32
Postat av: Helene

Gifta mig med*

2010-09-19 @ 22:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0